هفته چندم بارداری هستم

در مورد مسائل سلامت اطلاعاتم و به اشتراک میگذارم

هفته چندم بارداری هستم

۷۲ بازديد

معمولا مادران حامله، بارداری خود را براساس ماه حساب می کنند اما ماه بارداری اهمیت چندانی برای پزشک و ماما ندارد و آن ها بارداری را براساس هفته در نظر می گیرند و برنامه های پزشک مثل زمان های ملاقات شما، چکاپ، سونوگرافی ها، غربالگری ها و تاریخ زایمان بر اساس هفته بارداری محاسبه می شود. پس بهتر است شما مادر اومایی عزیز نیز بارداری خود را بر اساس هفته در نظر بگیرید و بدانید در هفته چندم بارداری هستید؟ در این مطلب ما به شما کمک خواهیم کرد که بهتر این هفته ها را تشخیص دهید. پس با ما همراه باشید.

بارداری دقیقا از چه زمانی شروع می شود؟

راهی وجود ندارد که بتوان به طور قطعی گفت چه زمانی تخمک گذاری و بارداری انجام شده است. زیرا اسپرم ها می توانند 3 الی 5 روز در رحم زنده بمانند و ممکن است چند روز بعد از نزدیکی تازه تخمک آزاد شده و با اسپرم لقاح انجام دهد. به همین دلیل معمولا زمان بارداری را با استفاده از آخرین پریودی تعیین می کنند. یعنی در صورتی که شما باردار شوید اولین روز آخرین پریودی شما برابر با اولین روز بارداری در نظر گرفته شده و همه برنامه ها مثل تاریخ زایمان طبق آن تنظیم می شود. اما سن جنین شما دو هفته کمتر از سن بارداریتان است.

بنابراین برای این که بفهمید هفته چندم بارداریتان است بهتر است زمان آخرین پریودی خود را به یاد آورید. یادداشت کردن روز شروع و پایان پریودی همیشه به شما در این زمان کمک می کند. با این روش می توانید به راحتی هفته بارداری را تخمین بزنید.

بیشتر خانم ها ترجیح می دهند بارداری را از روز تخمک گذاری خود در ماه محاسبه کنند. این تخمین در واقع سن جنین را مشخص می کند که معمولا دو هفته بعد از روز اول آخرین پریودی است. بنابراین اگر بر این اساس بارداری را در نظر بگیرید دو هفته از تاریخی که پزشک برای شما محاسبه می کند کمتر حساب کرده اید.

اگر تاریخ آخرین پریودی را ندانم و پریودم نامنظم است، چه طور باید هفته بارداری را تعیین کنم؟

اگر پریودی شما منظم باشد و فاصله بین پریودی ها بیست و هشت روزه باشد به درستی می توانید هفته بارداری را تعیین کنید. اما در صورتی که پریودی شما نامنظم باشد نمی توانید روز اول آخرین پریودی را بفهمید. همچنین اگر فاصله بین پریودی های شما یکسان نباشد محاسبه با توجه به روز اول آخرین پریودی به شما اطلاعات درستی نمی دهد.

در این موارد شما باید صبر کنید تا اولین سونوگرافی شما انجام شود و اطلاعات دقیقی در خصوص هفته بارداری به شما بدهد تا بعد از آن به راحتی هفته های بارداری را محاسبه کنید. مسئول سونوگرافی طول جنین را از سر تا انتهای بدن او اندازه گیری می کند. به این روش طول تاج کفل می گویند که اطلاعات دقیقی در خصوص هفته بارداری به شما می دهد.دقیق ترین سن بارداری در سونو ان تی مشخص میشود.

اولین سونوگرافی براساس روز اول آخرین پریودی باید در هفته دهم بارداری تا هفته سیزدهم بارداری بعلاوه شش روز انجام شود.

چطور می شود بارداری من چهار هفته باشد در حالی که در هفته پنجم بارداری هستم؟

برای فهمیدن این موضوع از سن کمک می گیریم. هنگامی که فرزند شما یک ساله است سال اول زندگی اش را تمام کرده است. یعنی او یک ساله است و در سال دوم زندگی اش به سر می برد. به طور مشابه، هنگامی که هفته اول بارداری شما تکمیل شده است یک هفتگی بارداری است. بنابراین یک هفتگی بارداری است و شما در هفته دوم بارداری قرار دارید.

این مسئله در خصوص تکمیل هر هفته به همین صورت محاسبه می شود.به این معنی که یک هفته را پشت سر گذاشته اید و در هفته جدید قرار دارید.
بنابراین:

و به همین ترتیب هفته های بعدی محاسبه می شوند. به همین دلیل مثلا پزشک به شما می گوید چهار هفته از بارداری شما گذشته است و شما در هفته پنجم بارداری قرار دارید. در واقع دو اصطلاح چهار هفته هستم با در هفته پنجم بارداری هستم، یکی است.

9619-5

سه ماهه بارداری چیست؟

در بیشتر بارداری ها، بارداری نه ماه طول می کشد و هر بارداری به سه دوره سه ماهه تقسیم می شود. زیرا شرایط بارداری در هر سه ماه مشابه و با سه ماهه دیگر متفاوت است. در واقع این تقسیم بندی برای توصیف راحت تر تغییرات بدن در دوران بارداری است. به این صورت که:

سه ماهه اول بارداری

از اول بارداری تا هفته سیزدهم بارداری بعلاوه شش روز بارداری می باشد. در این مدت احساس خستگی، حالت تهوع، تکرر ادرار و علائم اولیه بارداری را خواهید داشت. 

سه ماهه دوم بارداری

از هفته چهاردهم بارداری تا هفته بیست و هفتم بارداری بعلاوه شش روز بارداری می باشد. در این سه ماهه احساس بهتری دارید و در اکثر خانم ها علائم اولیه از بین می رود. در این زمان شکم شما نمایان می شود و روز به روز بزرگ تر خواهد شد زیرا جنین در این دوره به سرعت رشد می کند. 

سه ماهه سوم بارداری

از هفته بیست و هشتم بارداری تا انتهای بارداری می باشد. در این سه ماهه شما به انرژی اضافی برای کمک به رشد جنین و تقویت خودتان نیاز دارید و دوباره خستگی و برخی علائم دیگر مانند انقباضات شکمی به سراغ شما می آید. 

توجه توجه:

گاهی درباره سه ماهه چهارم بارداری هم چیزهایی می شنوید. در واقع سه ماهه چهارم سه ماهه بعد از زایمان است که با فرزند خود ارتباط برقرار می کنید.

به طور کلی بارداری چقدر طول می کشد؟

طول بارداری به روش محاسبه شما بستگی دارد. بیشتر افراد شروع بارداری را به روش پزشکان با اولین روز آخرین پریودی انجام می دهند که چهل هفته طول می کشد. البته هر ماه بارداری از نظر پزشک زنان برابر با 28 روز یعنی 4 هفته بارداری است. به همین دلیل طول بارداری کامل از روی تقویم شمسی 9 ماه و از روی تقویم قمری 10 ماه یا 40 هفته می باشد.

آیا جنین واقعا همان اندازه ای است که شما می گویید؟

اطلاعات ذکر شده در منابع در خصوص اندازه و وزن جنین در هر هفته به طور میانگین بیان شده است. در ابتدای بارداری، تقریبا تمام جنین ها یک اندازه هستند. اما در سه ماهه دوم بارداری هر جنین با سرعت خاصی رشد می کند و بسته به شرایط بارداری می تواند متفاوت باشد. به همین دلیل برخی جنین ها در انتهای بارداری دو و نیم کیلوگرم و برخی دیگر سه و نیم کیلوگرم و یا با وزن های دیگر هستند. همچنین اگر در سونوگرافی نشان داده شده است که جنین شما مطابق با سایز میانگین نیست نگران نشوید. با گذشت بارداری، سایز جنین تغییر می کند. 

دقت زمان تعیین شده برای زایمان چقدر است؟

زمان تعیین شده برای زایمان تقریبی است و فقط پنج درصد زایمان ها دقیقا در زمان تعیین شده انجام می شوند. بیشتر جنین ها در هفته سی و هفتم بارداری تا هفته چهل و دوم بارداری به دنیا می آیند. بنابراین احتمال زایمان در زمان تعیین شده خیلی کم است. و شما باید از یکی دو هفته قبل از تاریخ مشخص شده منتظر تولد نوزادتان باشید. منتها وسواس به خرج ندهید. درد زایمان را هم باید بشناسید تا انقباضات نوسانی را با آن اشتباه نگیرید. درد زایمان یک درد دائمی است که به ندرت قطع می شود و تازه با گذشت زمان افزایش می یابد طوری که حرف زدن برایتان سخت می شود. 

سخن آخر

اینکه شما بتوانید هفته های بارداری خود را محاسبه کنید به شما کمک می کند تا بابرنامه های پزشک هماهنگ شوید. اگر در محاسبه هفته بارداری هنوز مشکلی دارید باید با پزشکتان صحبت کنید تا او دقیقا به شما بگوید در هفته چندم هستید و از آن به بعد را خودتان حساب کنید یا اپلیکیشن بارداری اوما را نصب کنید و با وارد کردن تاریخ پریود، هفته و ماه بارداری برای شما مشخص میشود.

[collapse id=2592]

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.