سرکه سیب و لاغری شکم: زمان و طریقه مصرف آن

در مورد مسائل سلامت اطلاعاتم و به اشتراک میگذارم

سرکه سیب و لاغری شکم: زمان و طریقه مصرف آن

۵۲ بازديد

در هر عصر و دوره ای که باشیم چاقی شکم بخصوص برای خانم ها یکی از دغدغه های روزمره است که دائما به دنبال روش های گوناگون برای آب کردن چربی های شکم هستند. شاید شما نیز یکی از این افراد باشید. خوشبختانه چه در علم جدید پزشکی و چه در طب سنتی روش های مختلف و نتیجه بخشی برای آب کردن شکم وجود دارد. اما برخی از این روش ها بسیار هزینه بر هستند و حتی ممکن است عوارض جانبی مختلفی داشته باشند. به همین دلیل جدیدا روش های سنتی بیشتر مورد استقبال افراد قرار می گیرد.

یکی از این روش ها نیز استفاده از سرکه سیب برای لاغری شکم است. این سرکه خواص بسیار فراوانی برای سلامتی و سم زدایی بدن دارد و یکی از خواص آن که طرفداران زیادی پیدا کرده است لاغری شکم با سرکه سیب می باشد. در این مقاله می خواهیم تاثیر سرکه سیب بر لاغری شکم را برایتان توضیح دهیم. پس اگر می خواهید خوشتیپ تر باشید با گروه سلامت اوما در این مقاله همراه شوید.

در این مقاله می خوانیم:

سرکه سیب چیست؟
چرا سرکه سیب باعث لاغری شکم می شود؟
نتایج مطالعه انجام شده در زمینه سرکه سیب و لاغری
خواص دیگر سرکه سیب
تداخلات دارویی با سرکه سیب
اثرات جانبی و ایمنی سرکه سیب
زمان و طریقه مصرف سرکه سیب برای لاغری

سرکه سیب چیست؟

سرکه سیب در فرآیند تخمیر دو مرحله ای ساخته می شود. ابتدا سیب ها را برش داده یا خرد می کنند و سپس آن ها را با مخمر ترکیب خواهند کرد تا شکر آنها به الکل تبدیل شود. سپس، باکتری ها برای تبدیل الکل به اسید استیک اضافه می شوند. تولید سنتی سرکه سیب حدود یک ماه طول می کشد، اما امروزه برخی از تولید کنندگان به طرز چشمگیری سرعت این روند را افزایش داده اند به طوری که تولید آن در یک روز هم قابل انجام است. 

همچنین این سرکه به عنوان اسید اتانولی نیز معروف است که یک ترکیب ارگانیک با طعم ترش و بوی قوی است. اصطلاح استیک، از واژه استوم، کلمه لاتین سرکه، گرفته شده است. حدود 5-6٪ از سرکه سیب شامل اسید استیک می باشد. همچنین حاوی مقادیری آب و اسیدهای دیگر مانند اسید مالیک است. سایر ترکیبات آن به این شکل است که:

  • یک قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب حاوی حدود سه کالری می باشد و تقریبا بدون کربوهیدرات است.
  • اسید استیک دارای خواص مختلفی برای از دست دادن چربی است.
  • اسید استیک اسیدی چرب با زنجیره کوتاه است که در بدن به استات و هیدروژن تبدیل می شود.

حتما بخوانید: سرکه سیب | خواص سرکه سیب و طریقه مصرف آن

چرا سرکه سیب باعث لاغری شکم می شود؟

برخی از تحقیقات حیوانی نشان می دهد که اسید استیک موجود در سرکه سیب می تواند به کاهش وزن کمک کند، زیرا:

1-  سطح قند خون را کاهش می دهد:

در یک مطالعه بر روی موش ها، اسید استیک توانایی کبد و عضلات را بهبود بخشید تا بتواند به راحتی قند خون را جذب کند. 

2-  سطوح انسولین را کاهش می دهد:

در همان تحقیقات بر روی موش ها، اسید استیک نسبت انسولین به گلوکاگون را کاهش داد، در نتیجه توانست چربی سوزی خوبی بخصوص در شکم انجام دهد.

3-  بهبود متابولیسم:

همچنین مطالعه دیگری بر روی موش های تحت تاثیر اسید استیک، افزایش آنزیم AMPK را نشان داد که باعث افزایش متابولیسم بدن و سوزاندن چربی و کاهش تولید چربی و قند در کبد می شود.

4-  ذخیره سازی چربی را کاهش می دهد:

درمان موش های دیابتی چاق با اسید استیک یا استات، آنها را از چاقی محافظت کرد و باعث کاهش چربی شکم و چربی کبد شد. 

5-  سوزاندن چربی:

مطالعه بر روی موش هایی که رژیم غذایی با چربی بالا داشتند، بعد از مصرف سرکه سیب در یک مدت زمان مشخص افزایش قابل توجهی در ژن های مسئول سوزاندن چربی را نشان داد.

6- کاهش اشتها:

مطالعه دیگری نشان می دهد که استات مراکز کنترل کننده اشتها در مغز را سرکوب می کند که باعث کاهش اشتها می شود (رژیم لاغری | چگونه لاغر شویم؟). مصرف دائم سرکه سیب باعث احساس سیری طولانی تر شده و مصرف کالری را کاهش میدهد.

نتایج مطالعه انجام شده در زمینه سرکه سیب و لاغری

در یک بررسی بر روی 11 نفر، افرادی که سرکه سیب را با غذای حاوی کربوهیدرات مصرف کرده بودند، یک ساعت بعد از خوردن غذا، حدود 55 % کاهش قند خون داشتند. همچنین مصرف روزانه  کالری آن ها 200-275 کالری کاهش یافته است. علاوه بر اثرات سرکوب کننده اشتهای اسید استیک موجود در این ماده، سرکه باعث می شود دیرتر معده خالی شده و احساس گرسنگی نمایید. 

در یک تحقیق کوچک دیگر، مصرف سرکه سیب با وعده غذایی نشاسته ای، سرعت خالی شدن معده را به طور قابل توجهی کاهش داد. این مسئله باعث افزایش احساس سیری با مدت زمان بیشتر و کاهش قند خون و انسولین شد. گاستروپارس، یا تخلیه تاخیری معده، عوارض رایج دیابت نوع 1 است. زمان بندی انسولین با غذا مشکل ساز می شود، زیرا پیش بینی زمان افزایش قند خون بعد از غذا دشوار است. از آنجایی که سرکه باعث می شود غذا زمان بیشتری در معده باقی بماند، مصرف آن با غذا سبب تشدید گاستروپارس شده و علائم دیابت را کاهش می دهد. 

یک مطالعه نیز نشان داد سرکه سیب به شما کمک می کند وزن و چربی بدن را راحت تر از دست بدهید. نتایج یک مطالعه انسانی نشان می دهد که سرکه سیب دارای اثرات بسیار قابل توجهی بر وزن و چربی بدن  است. در این مطالعه 12 هفته ای، 144 بزرگسال چاق ژاپنی به دو گروه تقسیم شده و یک گروه هر روز 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه سیب، و گروه دیگر هر روز 2 قاشق غذا خوری (30 میلی لیتر) سرکه سیب مصرف کردند. به آنها گفته شده بود مصرف الکل خود را محدود کنند، اما رژیم و فعالیت معمول خود را در طول مطالعه ادامه دهند.

کسانی که 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف کردند، نتایج زیر را مشاهده کردند:

  •  کاهش وزن: 1.2 کیلوگرم.
  •  کاهش درصد چربی بدن: 0.7٪.
  •  کاهش دور کمر: 1.4 سانتی متر.
  •  کاهش تری گلیسیرید: 26٪.

کسانی که 2 قاشق غذاخوری (30 میلی لیتر) سرکه در روز مصرف کردند، نتایج زیر را مشاهده کردند:

  •  کاهش وزن: 1.7 کیلوگرم.
  •  کاهش درصد چربی بدن: 0.9٪.
  •  کاهش دور کمر: 1.9 سانتی متر.
  •  کاهش تری گلیسیرید: 26٪.

طبق نتایج این مطالعه، اضافه کردن 1 یا 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب به رژیم غذایی می تواند به کاهش وزن و کنترل چربی بدن کمک کند. همچنین می تواند درصد چربی بدن را کاهش دهد و در نتیجه باعث کاهش چربی شکم و کاهش تری گلیسیرید خون شود.

تا به امروز، این تنها مطالعه انسانی است که اثرات سرکه را در کاهش وزن بررسی کرده است. اگر چه مطالعه نسبتا بزرگی بوده است و نتایج بسیار دلگرم کننده است، به اعتقاد کارشناسان باز هم مطالعات بیشتری در جوامع مختلف درباره این موضوع مورد نیاز است. 

 

مطالعات انجام شده در زمینه سرکه سیب

خواص دیگر سرکه سیب

علاوه بر کاهش وزن و کاهش چربی، سرکه سیب دارای مزایای دیگری نیز می باشد. مهم ترین و کاربردی ترین خواص سرکه سیب عبارتند از:

 کاهش قند خون و انسولین: مصرف سرکه همراه با غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا باعث کاهش قند خون و انسولین می شود.

 بهبود حساسیت به انسولین: یک مطالعه در افراد دارای مقاومت به انسولین یا دیابت نوع 2 نشان داد که افزودن سرکه به غذاهای دارای کربوهیدرات، حساسیت به انسولین را 34٪ بهبود می دهد.

 کاهش قند خون ناشتا: در مطالعه دیگری که در آن تاثیر سرکه بر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بررسی شد، گروهی که سرکه سیب را با میان وعده های با پروتئین بالا مصرف کردند، دو برابر کاهش قند خون ناشتا را نسبت به دیگران تجربه کردند. 

 بهبود علائم PCOS: در مطالعه کوچکی در مورد تاثیر سرکه سیب بر زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) که 90 تا 110 روز سرکه مصرف می کردند، چهار نفر از 7 زن تخمک گذاری کردند که به احتمال زیاد به دلیل افزایش حساسیت به انسولین می باشد.

 سطح کلسترول را کاهش می دهد: مطالعات در مورد موش های صحرایی دیابتی و طبیعی نشان داد که سرکه سیب HDL کلسترول خوب را افزایش می دهد. همچنین سرکه سیب LDL کلسترول بد و تری گلیسیرید را کاهش می دهد.

 کاهش فشار خون: مطالعات حیوانی نشان می دهد که سرکه سیب می تواند باعث کاهش فشار خون توسط مهار آنزیم مسئول انقباض عروق خونی شود.

 کشته شدن باکتری ها و ویروس های مضر: سرکه برای مبارزه با باکتری هایی که می توانند مسمومیت غذایی ایجاد کنند مانند E. coli استفاده می شود. یک مطالعه نشان داد که سرکه تعداد باکتری های خاص را 90٪ و برخی از ویروس ها را 95٪ کاهش می دهد.

تداخلات دارویی با سرکه سیب

با اینکه سرکه سیب به طور کلی سلامت بدن را بهبود می بخشد اما می تواند بر مصرف برخی از داروها تاثیر گذاشته و اختلال ایجاد کند. این داروها شامل موارد زیر می شوند:

1-  تداخل با  دیگوکسین (Lanoxin) 

مقدار زیاد سرکه سیب می تواند سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد. سطح پتاسیم پایین می تواند عوارض جانبی داروی دیگوکسین (لانوکین) را افزایش دهد.

2-  تداخل با  انسولین

انسولین ممکن است سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد. مقدار زیاد سرکه سیب هم سطح پتاسیم را در بدن کاهش دهد. در نتیجه بدن حسابی دچار کمبود پتاسیم می شود و می تواند عوارض جانبی دیگری برای شما ایجاد کند. پس در صورت مصرف انسولین، سرکه سیب به مقدار زیاد مصرف نکنید.

3-  تداخل با  قرص های بر پایه آب (داروهای دیورتیک)

"قرص های بر پایه آب" نیز مانند سرکه زیاد می توانند پتاسیم را در بدن کاهش دهند. برخی از این قرص ها شامل کلروتیازید (دیوریل)، کلترالیدون (تالیتون)، فوروزماید (لیزیکس) ) و هیدروکلروتیازید (HCTZ، HydroDiuril، Microzide) می باشند. بنابراین در صورت مصرف این نوع قرص ها بصورت زیاد سرکه سیب مصرف نکنید. 

اثرات جانبی و ایمنی سرکه سیب

مصرف سرکه سیب در مقادیر غذایی متعادل و روزانه کاملا ایمن است. اما در بعضی موارد، مصرف زیاد سرکه سیب می تواند عوارضی برای شما ایجاد کند. مصرف یک فنجان متوسط سرکه سیب در روز، در دراز مدت ممکن است منجر به مشکلاتی مانند کاهش پتاسیم شدید در بدن شود. مطالعه ای نشان داد مصرف 250 میلی لیتر سرکه سیب به صورت روزانه به مدت 6 سال باعث کاهش سطح پتاسیم و ایجاد استخوان های ضعیف (پوکی استخوان) شده است. در گزارش دیگری، یک زن که قرص سرکه سیب را به مدت 30 دقیقه در گلویش قرار داده بود، حساسیت و درد را در حنجره خود تجربه کرد. بنابراین روزانه به مقدار نهایتا دو الی سه قاشق غذاخوری از این سرکه استفاده کنید زیرا مصرف بیشتر باعث عوارض جانبی می شود. 

هشدارها: 

 بارداری و شیردهی: در خصوص ایمنی استفاده از سرکه سیب به عنوان دارو در دوران بارداری و شیردهی اطلاعاتی در دست نیست. بنابراین بهتر است از این ماده در دوران بارداری و شیردهی استفاده نکنید یا در صورت تمایل به استفاده حتما با پزشکتان مشورت کنید.

دیابت: سرکه سیب ممکن است سطح قند خون افراد مبتلا به دیابت را به شدت کاهش دهد. بنابراین اگر مبتلا به دیابت هستید باید قبل از مصرف سرکه سیب با پزشک خود مشورت کنید تا دوز مناسب را توصیه کند.

زمان و طریقه مصرف سرکه سیب برای لاغری

یک روش آسان استفاده از سرکه سیب مصرف آن همراه با روغن زیتون به عنوان سس سالاد است. این سس با سبزیجات، خیار و گوجه فرنگی بسیار خوشمزه است.

1- شما برای مصرف سرکه سیب باید در یک بطری 200 میلی لیتر آب گرم ریخته و 2 پیمانه سرکه سیب به آن بیافزایید. سپس 2 پیمانه عسل ( به جز دیابتی ها ) به آن اضافه کنید. اگر دوست داشتید کمی نوشیدنی آب پرتقال بدون شکر ( اختیاری ) هم در آن بریزید. حالا این نوشیدنی را 3 بار در روز و 30 دقیقه قبل از صرف هر وعده غذایی بخورید.

2- همچنین می توانید سرکه سیب را برای ترشی سبزیجات استفاده کنید، یا می توانید آن را به سادگی با آب مخلوط کنید و بنوشید.

3- مقدار سرکه سیب برای کاهش وزن، 1-2 قاشق غذاخوری (15-30 میلی لیتر) در روز است که بهتر است با آب مخلوط شود. 

4- بهترین راه این است که سرکه سیب را در طول روز 2-3 بار قبل از غذا بخورید  و یا هر روز صبح با معده ی خالی آن را، بنوشید.

5- مصرف بیشتر سرکه سیب توصیه نمی شود زیرا عوارض دارای عوارض جانبی است. بهتر است ابتدا با 1 قاشق چایخوری (5 میلی لیتر) شروع کنید و نتیجه را ببینید و بعدا در نهایت به 2 الی 3 قاشق آن را افزایش دهید.

6- بیش از 1 قاشق غذاخوری (15 میلی لیتر) را در یک زمان مصرف نکنید، زیرا مصرف بیش از حد باعث تهوع می شود.

7- اگر چه مصرف قرص سرکه سیب به نظر ایده خوبی است، اما در بعضی موارد روش مناسبی نیست. به عنوان مثال گاهی قرص در مری گیر می کند و باعث سوزش گلو می شود.

 

زمان و طریقه مصرف سرکه سیب

سخن آخر

بسیاری از مواد خوراکی در طب سنتی خواص سلامتی فراوانی برای بدن ما دارند اما این خواص مفید تا زمانی است که به درستی و به اندازه از آن ها مصرف شود و اگر بیش از حد خورده شوند چه بسا ضررشان بیشتر از مزایای آن ها باشد. سرکه سیب نیز یک چربی سوز عالی است اما نباید بیشتر از 3 قاشق غذا خوری آن هم در چند وعده جدا در یک روز مصرف شود و مصرف زیاد آن می تواند خطر آفرین باشد.

[collapse id=2908]

منبع: سلامت بانوان اوما

لاغری شکم و پهلو با خوراکی خوشمزه

از بین بردن چربی شکم رویای بسیاری از آدم‌هاست. زمانی که تلاش می‌کنید چربی شکم‌تان را آب کنید و شکم صاف و بدون چربی داشته باشید، تمرینات بالاتنه و ورزش‌های سنگین شکمی تاثیر زیادی دارد، اما مواد غذایی که مصرف می‌کنید نیز نقش مهمی را ایفا می‌کنند. علاوه بر نوشیدن آب کافی، خوردن محصولات مغذی، تازه و چربی‌های سالم و پرهیز از خوراکی‌های چاق‌کننده‌ نیز برای لاغری شکم و پهلو اهمیت زیادی دارند.

فهرست ۱۵ ماده غذایی که در این مطلب آمده، کمکتان می‌کند که به کمری باریک‌تر و اندام زیباتر دست پیدا کنید.

۱. خیار

خیار به لطف آنتی‌اکسیدان فلاونوئید کوئرستین که دارد ورم معده را کاهش می‌دهد. 

۲. عدس

این دانه غذایی بسیار مغذی و دیگر دانه‌هایی که درون غلاف رشد می‌کنند مانند نخود، لوبیا سفید و نخودفرنگی به عنوان اعضای ابرمغذی خانواده‌ حبوبات، سرشار از پروتئین و فیبر است، که احساس سیری را افزایش می‌دهد. این حبوب منبع خوبی برای آهن است.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.