عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است

در مورد مسائل سلامت اطلاعاتم و به اشتراک میگذارم

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است

۵۲ بازديد

یک سیکل قاعدگی کامل از اولین روز پریود شما تا اولین روز پریود بعدی محسوب می شود. متوسط سیکل قاعدگی 28 روز خواهد بود. در حالیکه در برخی زنان ممکن است طول این دوره بیشتر و یا کمتر باشد. طول سیکل قاعدگی در خانم های مختلف می تواند از حدود 21 تا 35 روز متفاوت باشد که باز هم طبیعی است و جای نگرانی ندارد.

اکثر پریود ها 3 تا 5 روز طول می کشد در حالیکه از 2 تا 7 روز آن نیز طبیعی است. قاعدتا پریود شدن باید در یک زمان مشخص در هر ماه اتفاق بیفتد اما در بعضی افراد به این شکل نیست زیرا دارای سیکل نامنظم هستند و ممکن است بسته به شرایط در هر ماه چند روز عقب و جلو شود که اگر هر ماه به همین شکل و نامنظم باشد جای نگرانی نیست. البته باید بررسی های پزشکی انجام شود. زیرا گاهی این بی نظمی ها به دلیل به هم ریختگی هورمون ها و بیماری های هورمونی است که باید درمان شوند.

بعضی وقت ها نیز فرد سیکل منظمی دارد اما در یک ماه پریود او عقب می افتد و این سوال برایش پیش می آید که عقب افتادن پریود تا چند روز می تواند طبیعی باشد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ کامل این سوال را برای شما اومایی های عزیز توضیح دهیم.

عقب افتادن پریود تا چند روز طبیعی است؟

عقب افتادن پریود تا 5 روز طبیعی است اما از 5 روز بیشتر نشان می دهد که به دلیل مشخصی پریود شما عقب افتاده است و باید علت آن از طریق پزشک مشخص شود. زمانی شما پریودتان را کاملا از دست داده اید که برای 6 هفته کامل یا بیشتر پریود نشوید. البته اگر اخیرا یعنی از دو الی سه هفته پیش نزدیکی محافظت نشده داشته اید و یا برای بارداری اقدام کرده اید، از دست دادن پریود یکی از بارزترین نشانه های بارداری است و می توانید قبل از نگران شدن و مراجعه به پزشک یک تست بی بی چک انجام دهید.

علت عقب افتادن پریود چیست؟

در سال های اول پریود شدن معمولا نوجوانان دارای پریود های نامنظم هستند. در این زمان هنوز بلوغ کامل جنسی انجام نشده است. یعنی بدن هنوز در حال تکامل می باشد و ثابت نشده است و تخمدان ها بطور منظم در هرماه تخمک آزاد نمی کنند. در نتیجه، سیکل پریود شما نامنظم خواهد شد. به طوری که ممکن است یا نزدیک بهم با فاصله دو هفته و یا دور از هم با فاصله 3 ماه یک بار پریود می شوید. اگر حدود 2 سال از شروع اولین پریود شما می گذرد و آزمایشات شما سالم هستند، بی نظمی پریود ها جای نگرانی ندارد.

سایر دلایل عقب افتادن پریود

  • بارداری
  • استرس
  • تغییرات هورمونی

 

علت عقب افتادن پریود

1- بارداری و عقب افتادن پریود

بارداری رایج ترین دلیل به تاخیر افتادن پریود است. اگر پریود شما دیر شده است و شما در چند روز گذشته (از 2 الی 3 هفته قبل از تاریخ پریود) رابطه جنسی محافظت نشده داشته اید. بهتر است از بیبی چک استفاده کرده و یا آزمایش خون بدهید. اگر شما باردار باشید، شما تا تولد نوزاد پریود نخواهید شد. البته برای برخی خانم ها نیز این استثنا وجود دارد که حتی در دوران بارداری هم پریود می شوند که بسیار نادر می باشد.

2- استرس و عقب افتادن پریود

استرس دومین عامل از دست دادن پریود در یک سیکل قاعدگی است. استرس روحی و روانی ناشی از موارد مختلف مثل امتحانات یا افسردگی به دلیل مشاجره والدین و ... از مهم ترین دلایل تاخیر در پریود شما می باشد. همچنین استرس های جسمی مانند بیماری شدید، بیماری های مقاربتی، کاهش و یا افزایش سریع وزن و یا ورزش های قدرتی می تواند جز استرس های فیزیکی باشد که پریودتان را به تاخیر می اندازد و حتی می توانند مانع باردار شدن شما نیز بشود.

همچنین تغییر در برنامه روزمره مانند مسافرت رفتن و تغییرات آب و هوایی نیز می تواند دلیل عقب افتادن پریود باشد. اما بعد از گذراندن این دوره و یا گذشت چند هفته در مکان جدید پریود شما به حالت طبیعی باز خواهد گشت و جای نگرانی نیست.

 

استرس و عقب افتادن پریود

3- عدم تعادل هورمونی و عقب افتادن پریود

اگر شما قرص ضد بارداری مصرف کرده اید به دلیل تغییرات هورمونی با تغییراتی در پریود خود مواجه می شوید. به طوری که ممکن است پریودتان نامنظم شود و یا برای یک ماه قطع گردد. یک مشکل شایع در زنان که مانع پریود شدن می شود نیز سندرم تخمدان پلی کیستیک است که از بیماری های هورمونی می باشد و روی سیکل قاعدگی تاثیر منفی دارد.

این سندرم باعث قاعدگی نامنظم، افزایش موهای زائد، آکنه و اضافه وزن میشود. متاسفانه هنوز درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد اما با داروهای مختلف موجود می توان به خوبی آن را کنترل کرده و عوارضش را تاحد زیادی کاهش داد. مشکلات غدد تیروئید، غدد هیپوفیز، غدد آدرنال و تخمدان ها از دلایل دیگر هورمونی پریود نشدن شما خواهد بود که همگی باید تحت نظر پزشک مورد درمان قرار بگیرند. 

چگونه می توانم پریود شدنم را کنترل کنم؟

در یک تقویم تاریخ شروع و پایان پریود خود را ثبت کنید. این کار را برای حداقل سه ماه انجام دهید و بعد تاریخ ها و طول پریود شدن را با هم مقایسه کنید تا وضعیت سیکل قاعدگی خود را بهتر بشناسید. اگر سیکل قاعدگی شما بعد از بررسی نامنظم بود بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا متوجه شوید که این بی نظمی طبیعی است یا دلیل خاصی دارد و نیاز به درمان می باشد. اگر به دلیل مشخصی این اتفاق بیفتد تشخیص هر چه سریع تر آن به درمان آسان تر و کوتاه مدت کمک می کند. 

سخن آخر

غذاهای سالم بخورید (برای پریود شدن چه بخوریم) و وزن خود را ثابت نگه دارید. اگر اضافه وزن دارید، رژیم مناسب به همراه ورزش داشته باشید و بیشتر از 1 کیلو در هفته وزن کم نکنید. این کارها به تنظیم هورمون های زنانه در بدن شما کمک می کند تا پریود منظمی داشته باشید. اگر پریود نامنظمی دارید و در کنار آن علائمی مثل درد زیاد یا خونریزی شدید در طول پریودی داشتید حتما در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و علت آن را بررسی کنید تا در صورت نیاز درمان های لازم انجام شود. نسبت به این نشانه ها بی تفاوت نباشید چون می تواند عوارض جبران ناپذیری مثل ناباروری را ایجاد کند. 

[collapse id=2659]

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.