چگونه ریزش مو را درمان کنم؟

در مورد مسائل سلامت اطلاعاتم و به اشتراک میگذارم

چگونه ریزش مو را درمان کنم؟

۴۱ بازديد

امروزه یکی از مهم ترین دغدغه های خانم ها و آقایان ریزش مو و جلوگیری از آن می باشد. شاید بتوان گفت اصلی ترین علت ایجاد ریزش مو در عصر جدید تغییرات اساسی در رژیم های غذایی و تبدیل شدن غذاهای مفید و مغذی به انواع فست فودها و مواد مضر می باشد. راه های مختلفی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد. برخی روش های خانگی برای درمان ریزش مو در خانم ها شامل ماساژ دادن پوست سر، مصرف ویتامین ها و مواد معدنی، استفاده از روغن جوجوبا، مریم گلی، شیرین بیان، خرما، رزماری و بیوتین می باشد. همچنین باید از نگرانی، افسردگی و رژیم غذایی نامناسب دوری کنید.

اگرچه در دنیا بیشتر آقایان از ریزش مو و کچلی رنج می برند اما خانم ها نیز با افزایش سن شاهد این مشکل هستند. دلایل زیادی برای ریزش مو در خانم ها وجود دارد. خوشبختانه روش های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد.

ابتدا فیلم زیر را در رابطه با راه های جلوگیری از ریزش مو مشاهده نمایید تا بعد مطالب مهمی و راه حل های کاربردی را در اختیار شما عزیزان اومایی قرار دهیم.

[video id=40258 img=https://ooma.org/uploads/post/636251052461118795.jpg]

جلوگیری از ریزش مو

در این مقاله می خوانیم:

علت ریزش مو چیست؟
جلوگیری از ریزش مو در زنان
درمان ریزش مو در زنان
جلوگیری از ریزش مو در مردان
درمان ریزش مو در مردان
داروهای درمانی برای ریزش مو
سوالات رایج درباره ریزش مو

علت ریزش مو چیست؟

دلیل اصلی کچلی در مردان و زنان بسته شدن و مسدود شدن فولیکول های مو است. این فولیکول ها معمولا از طریق سلول های مرده پوست یا گرد و خاک یا در اثر بیماری یا رادیکال های آزاد مسدود می شوند. بنابراین با درمان بیماری و عوامل گفته شده می توانید از ریزش مو جلوگیری کنید.

جلوگیری از ریزش مو در زنان

ریختن تعداد مشخصی تار مو به صورت روزانه یعنی بین 50 تا 100 تار مو برای همه افراد امری کاملا طبیعی است. اما زمانی که نسبت به موهایتان غافل شوید و مواد مغذی مورد نیازش را تامین نکنید تعداد تارهایی که در هر روز می ریزد بیشتر و غیر طبیعی می شود. حدود 40 درصد از خانم ها در کشورهای غربی مانند آمریکا دچار این بیماری هستند که اصلا برای زیبایی زنانه مناسب نیست و حتی باعث از دست دادن اعتماد به نفس و افسردگی می شود.  

به طور معمول کچلی مردان پذیرفته شده تر است. اما هنگامی که زنان شروع به از دست دادن مو می کنند، آسیب روانی می بینند که می تواند به اندازه سایر بیماری ها جدی باشد و عوارض احساسی می تواند به طور مستقیم بر سلامت جسمی آن ها نیز تاثیر بگذارد. 

الگوی ریزش موی در زنان(FPHL)

- رایج ترین علت ریزش موی پیشرونده در زنان FPHL است که تا کنون بر حدود 30 میلیون زن آمریکایی تاثیر گذاشته است. FPHL ظاهری متمایز دارد. در این حالت مو به طور عمده در بالای سر و تاج سر نازک می شود و معمولا با گسترش در قسمت مرکزی مو شروع می شود. 

- الگوی ریزش موی زنانه با کاهش میزان فولیکول های موی مشخص شده است، در حالیکه فولیکول های مو کوچکتر می شوند و موهای شکننده تر ونازک تری تولید می کنند و در نهایت تولید مو متوقف می شود. در نتیجه وسط سر خالی می شود و حالت کچلی مانند تصاویر زیر نمایان خواهد شد.

- بر خلاف مردان، زنان تمایل دارند که موهایشان را حفظ کنند. ریزش مو در زنان به ندرت به طاسی می انجامد، در حالی که در اکثر مردان در صورت عدم درمان منجر به تاسی می شود. 

الگوی ریزش موی زنان

تشخیص ریزش مو در زنان

از آنجایی که زنان به علل مختلفی دچار ریزش مو می شوند و هر یک به درمان های مختلف نیاز دارند، توصیه می شود در صورت داشتن ریزش مو حتما به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. تشخیص دلیل ریزش مو معمولا بر اساس فاکتورهایی مانند جلوگیری از علل دیگر ریزش مو، ظاهر، الگوی ریزش مو و سابقه پزشکی (هر چند FPHL معمولا نشانه ای از اختلال در پزشکی نیست) می باشد. اغلب، به ویژه بعد از 50 سالگی، ریزش مو می تواند به علت ترکیبی از عوامل، با انواع بیماری ها در زنان شروع شود. بنابراین می توان به طور کلی شرایط زیر دلایل اصلی ریزش مو در خانم ها می باشد:

دلایل ریزش مو در زنان

  • شکستن مو (به خاطر پیچیدن یا کشیدن فیزیکی مو)
  • اختلالات مو
  • کمبود آهن 
  • کمبود بیوتین (کمبود ویتامین ب)
  • سیفلیس
  • بیماری پوستی به خاطر آسیب به فولیکول ها
  • بیماری های خود ایمنی
  • شیمی درمانی یا پرتودرمانی
  • از دست دادن موقتی مو بعد از عمل جراحی
  • ریزش مو پس از زایمان
  • تغییرات هورمونی یا اختلالات تیروئیدی

یائسگی:  نزدیک به 50 درصد از زنان قبل از سن 50 سالگی ریزش مو را تجربه می کنند که اغلب در دوران یائسگی  بدتر می شود. هورمون های شما از رشد مو حمایت می کنند. هنگامی که استروژن از بین می رود، رشد مو نیز شروع به تغییر می کند.

 بیماری:  بیماری تیروئید، دیابت، لوپوس یا کم خونی( با علائم و علت کم خونی آشنا شوید)  چند نمونه از 30 بیماری هستند که می توانند باعث بروز ناگهانی ریزش مو شوند، که ریزش مو اغلب می تواند اولین علامت بیماری باشد. برخی شرایط دیگر نیز شامل سقط جنین، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) و برخی از درمان های سرطان می باشند. 

استرس یا تروما: ممکن است چند ماه پس از یک رویداد استرس زا (مانند طلاق یا از دست دادن همسر)، کاهش وزن ناگهانی یا افزایش بیش از حد، تب بالا یا جراحی باعث ریزش مو شود. این ریزش طبیعی موقت است - اما اگر استرس همچنان ادامه یابد، ممکن است طولانی مدت و حتی تا حد کچلی پیش برود.

رژیم غذایی و تغذیه نامناسب: پروتئین کم، آهن کم، ویتامین D کم و کلسیم می تواند باعث ریزش مو شود. اما مصرف مکمل های غذایی برای ریزش مو مناسب نیست. مگر اینکه پزشک آن را تجویز کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله پوست درمانی بالینی و تجربی نشان می دهد که سطوح بالای مکمل ها می تواند باعث ریزش موی بیشتر شود.

دستکاری شدید: کشش زیاد تارهای مو بر آن استرس وارد می کند و باعث ریزش مو ناشی از آلوپسی کششی می شود. بنابراین استفاده منظم از رنگ ها، نرم کننده ها و دیگر محصولات مویی مانند اتوهای مو و فردهنده مو نیز باعث ریزش مو می شود.

معمولا این دلایل باعث کچلی موضعی یا ریزش مو در قسمتی از سر می شوند. در موارد ریزش شدید مو، کچلی کامل در مردها اتفاق می افتد اما این اتفاق در خانم ها خیلی کم پیش می آید. حال در ادامه می گوییم که برای ریزش مو چه باید کرد:

درمان ریزش مو در زنان

- تنها داروی بدون نسخه که  برای ریزش موی زنان تایید شده است، ماینوکسیدیل است که درمان موضعی برای کاهش میزان ریزش مو می باشد.  معمولا یک سال طول می کشد تا ببینید درمان چگونه است. همچنین اگر مصرف قرص متوقف شود، ریزش مو دوباره شروع می شود. از طرفی اگر ریزش مو در خانمی به دلیل به هم ریختگی هورمونی و بیماری های وابسته به آن باشد درمان های دیگر تا زمانی که هورمون ها متعادل نشوند کارساز نخواهد بود. 

- اگر ماینوکسیدیل اثر نداشته باشد، دیگر داروها مانند اسپرینولاکتون (آلدکتون) ، داروی مناسب برای درمان فشار خون بالا، نیز برای کاهش ریزش مو مناسب است. سایمتیدین (Tagamet)، یک کلاس از مسدود کننده های هیستامین Ketoconazole، یک داروی ضد قارچی و گاهی اوقات هورمون جایگزین (HRT) است که آن هم می تواند برای کنترل ریزش مو مناسب باشد.

11 درمان خانگی برای خانم ها

در ادامه در فیلمی که گروه سلامت اوما برای شما عزیزان تدوین نموده است سه روش خانگی برای جلوگیری از ریزش مو را با هم می بینیم:

[video id=43201 img=https://ooma.org/uploads/media/2019/02/25/2154-loss-hair-home-remedy.png]

در این جا می خواهیم درمان های خانگی دیگر که برای کنترل ریزش موی زنانه مفید هستند را با شما در میان بگذاریم:

1- جریان خون

رسیدن خون و اکسیژن به تمام قسمت های بدن مهم است. اما در افرادی که جریان خون درستی ندارند سلول های پوست سر می میرند و باعث توقف رشد مو می شوند. بنابراین باید جریان خون خود را تحریک کرده و از مقدار مناسب آهن در جریان خون مطمئن شوید. کمبود آهن باعث کم خونی می شود و بدن بدون آهن نمی تواند سلول های قرمز خونی تولید کند. در کنار مصرف آهن مناسب باید سطح پوست را تحریک کنید تا جریان خون در آن منطقه زیاد شده و رشد مو و تحرک در سلول های فولیکول ایجاد شود. ماساژ پوست سر بهترین راه برای افزایش جریان خون است. اما اگر در اثر ماساژ ریزش مو افزایش می یابد بهتر است دست از ماساژ بردارید.

2- کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

همان طور که گفته شد کمبود آهن در بدن باعث ریزش مو می شود. اما عنصری مهم تر از آهن در بدن خانم ها ویتامین ب است. نوعی خاص از ویتامین ب به اسم بیوتین در رشد و سلامتی مو نقش مهمی دارد. باید مقدار مناسبی بیوتین در بدن داشته باشید. در بیشتر خانم ها کمبود بیوتین باعث کاهش ریزش مو می شود. 

3- روغن جوجوبا

روغن جوجوبا سال ها است که برای کاهش ریزش مو استفاده می شود. این روغن نقشی مهم در افزایش رشد مو دارد و با ماساژ آن به پوست سر و مو به خصوص جایی که کچل شده است می توانید رشد مو را افزایش دهید. 

4- خرما و ریزش مو

خرما برای جلوگیری از ریزش مو در خانم ها بسیار مفید است. این ماده از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون هورمونی است که باعث از بین رفتن فولیکول های مو شده و در نهایت باعث ریزش مو می شود. بنابراین مصرف خرما باعث افزایش سلامتی مو می شود.

5- رزماری

رزماری برای سلامتی موها استفاده می شود. بهترین روش استفاده آن مخلوط کردن روغن رزماری با روغن بادام است. این ماده را می توان مستقیما بر روی پوست سر یا منطقه کم مو زده و ماساژ داد.

6- روغن شتر مرغ

 این ماده به عنوان ماده ای مناسب برای ترمیم مو در خانم ها توصیه می شود. به طور کلی این روغن مرطوب کننده است و باعث تحریک رشد مو در فولیکول ها می شود. این روغن را می توان مستقیم بر روی پوست سر زد.

7- شیرین بیان

این ماده نیز از تشکیل دی هیدروتستوسترون جلوگیری می کند. دی هیدروتستوسترون از تستوسترون می آید اما شیرین بیان (خواص شیرین بیان+نحوه مصرف آن ) به هورمون اجازه انتقال نمی دهد.

8- مریم گلی

افزودن مریم گلی به رژیم غذایی باعث افزایش جریان خون می شود. مریم گلی باعث باز شدن رگ های خونی پوست سر می شود. این ماده باعث کاهش فشار خون می شود بنابراین خون رسانی و اکسیژن رسانی در پوست سر افزایش می یابد و باعث تحریک رشد مو می شود.

9- پتاسیم

غذاهایی مثل موز برای افرادی که مشکل ریزش مو دارند بسیار مناسب است. پتاسیم باعث افزایش جریان خون در پوست سر می شود. همچنین تعادل مایعات را در بدن حفظ می کند و از عملکرد نامناسب فولیکول جلوگیری خواهد کرد. در نتیجه ریزش مو کاهش پیدا می کند. 

10- رژیم غذایی نامناسب

رژیم غذایی نامناسب بسیار خطرناک است زیرا می تواند تعادل هورمونی را از بین ببرد. اگر غده تیروئید به درستی کار نکند باعث ریزش مو می شود. هنگامی که تعادل هورمون ها به هم می خورد تستوسترون تبدیل به دی هیدروتستوسترون می شود و سلول های فولیکول را از بین می برد. بنابراین رژیم غذایی سالم بسیار مهم است.

11- نگرانی و افسردگی 

اگر از افسردگی یا نگرانی شدید رنج می برید تعادل هورمونی شما به هم خورده است. بنابراین سعی کنید افسردگی را با روش های درمانی مختلف از بین ببرید. بهتر است با پزشک متخصص در خصوص نگرانی های خود صحبت کنید به خصوص اگر ریزش موی شما شدید است. درمان های خانگی به عنوان روش های تکمیل کننده درمان با دارو است. اما اگر قرص مصرف نمی کنید استفاده از این روش های باعث می شود مشکل ریزش موی شما تا حد زیادی حل شود.
 


جلوگیری از ریزش مو در مردان

اگر چه تعدادی از بیماری های ریزش مو ممکن است بر مردان تاثیر بگذارد، اما شایعترین نوع الگوی طاسی مردان MPB است. نام های دیگر این حالت آلوپسی آندروژنیک و ریزش موی ژنتیکی می باشد.

 

جلوگیری از ریزش مو در مردان

الگوی ریزش مو در مردان چیست؟

الگوی طاسی مردان یک بیماری ژنتیکی است که می تواند از پدر و مادر به فرد منتقل شود. اما این نظریه به این معنی نیست که اگر پدر و مادر شما موهای خوبی دارند به طور صد در صد شما از ریزش مو در امان هستید.  بیماری که منجر به ریزش  مو می شود ناشی از یک محصول جانبی تستوسترون (تستوسترون چیست؟ ) به نام دی هیدروتستوسترون یا DHT است. DHT به فولیکول های مو متصل می شود و باعث می شود که آنها در طول زمان کاهش پیدا کنند و در نتیجه موها ضعیف تر و ضعیف تر می شوند تا اینکه برخی از مردان در بالای سر به طور کامل طاس می شوند.

 

الگوی ریزش مو مردانه

از کجا متوجه شوم که ریز ش مو دارم؟

بسیاری از مردان متوجه ریزش مو نمی شوند تا اینکه ریزش پیشرفت کند که در آن زمان استفاده از روش های بهبود دیگر خیلی موثر نخواهد بود. دلیل اینکه مردان ریزش موی خود را متوجه نمی شوند، معمولا مربوط به انکار کردن یا کندی روند ریزش مو و یا بی توجهی به ریزش مو است. بسیاری از مردان در مورد ریزش مو نگران نیستند چون هیچ دلیلی برای نگرانی ندارند. بهترین راه برای دانستن اینکه آیا ریزش مو دارید یا خیر:

  • توجه به ظاهر ضخامت مو یا خط مو
  • افراد دیگر به شما اطلاع میدهند که ریزش مو دارید.
  • مقدار زیاد مو بر روی بالش، تخت یا وان حمام و یا هنگام مرتب کردن مو مشاهده می کنید.

MPB در واقع راهی آسان برای تشخیص ریزش مو است که فقط بر موهای بالای سر تاثیر می گذارد و بر طرفین تاثیر ندارد و باعث ریزش مو به شکل نعل اسب می شود. تعدادی از الگوهای رایج ریزش مو در مردان به شکل عقب رفتن خط مو، ریزش مو به شکل تاج، یا کم شدن مو در ناحیه بالای سر می باشد. 

درمان ریزش مو در مردان

گزینه های مختلفی برای درمان ریزش مو در مردان، از جمله داروهای اثبات شده بالینی، دستگاه های لیزر و جراحی ترمیم مو وجود دارد. همچنین محصولات متعددی وجود دارد که هیچ کارآیی بالینی ندارند و فقط تبلیغات تجاری زیادی روی آن ها انجام می شود. بنابراین وقت خودتان را بابت آن ها هدر ندهید. خبر خوب این است که همیشه راهی برای درمان ریزش مو وجود دارد!!!!!!! پس خیلی نگران نباشید.

بهترین زمان برای یافتن راه حل

پاسخ ساده در اسرع وقت است. ما توصیه می کنیم به محض متوجه شدن ریزش مو، از مشاور متخصص کمک بگیرید. ریزش موهای مردانه، یک بیماری مزمن است که در صورت عدم اقدام، پیشرفت می کند. هر چقدر موهای بیشتری بریزد، شانس کمتری برای بهبود کامل دارید، به همین دلیل است که متخصصان همیشه توصیه می کنند قبل از پیشرفت بیماری، از یک دوره درمان استفاده کنید.


داروهای درمانی برای ریزش مو

در ادامه تاثیرگذارترین داروهای درمانی برای کنترل ریزش مو را به شما معرفی می کنیم:

1- فیناستراید:

- فیناستراید نام عمومی داروهای تجاری پروسکار و پروپکیا است. فیناستراید در ابتدا به عنوان یک داروی درمانی برای درمان غدد پروستات بزرگ توسعه یافت. در طول آزمایشات بر روی مردان مبتلا به مشکلات پروستات یک اثر جانبی بر رشد مو نیز با مصرف این دارو مشاهده شد. از آنجاییکه فیناستراید قبلا توسط FDA برای درمان پروستات در مردان مورد تایید قرار گرفته بود، مرک و شرکت تصمیم گرفتند تا فیناستراید را به عنوان اولین قرص برای درمان کچلی مردانه نیز استفاده کنند.

- در تاریخ 22 دسامبر 1997، FDA مقدار یک میلیگرم فیناستراید را برای درمان آلوپسی آندروژنیک در مردان (طاسی الگوی مردانه) تأیید کرد. Propecia اولین دارو در آن تاریخ است که به طور موثر به درمان ریزش موی الگوی مردانه در اکثریت قریب به اتفاق مردانی که آن را مصرف می کنند، می پردازد.

حتما بخوانید: فیناستراید | عوارض قرص فیناستراید

فیناستراید چگونه کار می کند:

موفقیت رشد مو در هنگام مصرف فیناستراید به علت توانایی آن به طور خاص برای جلوگیری از تولید آنزیم آلفا- reductace است که تستوسترون را به دی هیدروتستوسترون (DHT) قوی تر تبدیل می کند. 1 میلی گرم Propecia در صورت مصرف روزانه، می تواند میزان DHT را تا 60٪ کاهش دهد.  DHT فولیکول مو را منقبض می کند، که در نهایت منجر به طاسی می شود. این کاهش 60٪ در DHT پیشرفت ریزش مو را در 86٪ از مردانی که این قرص را مصرف می کنند، متوقف کرده است. 65 درصد از این افراد نیز افزایش قابل توجهی در رشد موهای خود مشاهده کردند.

- بنابراین، تنها راه موثر پزشکی اثبات شده برای کاهش روند ریزش مو، کاهش میزان DHT است. انجمن آمریکایی ریزش مو، فیناستراید را به عنوان اولین درمان طاسی الگوی مردانه توصیه می کند. فیناستراید نیز مانند تمام داروهای دیگر ممکن است یک سری عوارض جانبی داشته باشد که عبارتند از:

  • ناتوانی جنسی
  • کاهش میل جنسی
  • مشکل داشتن در ارگاسم
  • انزال غیر طبیعی
  • تورم در دست یا پاها
  • تورم یا حساسیت در سینه ها
  • سرگیجه
  • ضعف
  •  سردرد
  • آبریزش بینی
  • جوش های پوستی

عوارض جنسی فیناستراید ممکن است پس از قطع مصرف آن نیز ادامه یابد. اگر نگران عوارض جانبی آن هستید با پزشک خود صحبت کنید. فیناستراید همچنین ممکن است باعث کاهش سطح آنتی ژن خاص پروستات خون (PSA) شود و می تواند بر روی آزمایش خون PSA تأثیر بگذارد.

 

درمان ریزش مو با قرص فیناستراید

2- ماینوکسیدیل (لونیتن)

- ماینوکسیدیل (loniten) اولین دارویی است که توسط FDA برای درمان کچلی الگوی مردانه تایید شد. برای سال ها، مینوکسیدیل، به شکل قرص، به طور گسترده ای برای درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار گرفت. این قرص عوارض جانبی بسیاری هم داشت. افرادی که دارو را مصرف می کردند، موهایشان در مکان های غیرمنتظره مانند گونه ها و پشت رشد می کرد، برخی حتی با رشد مو بر روی پیشانی مواجه می شدند.

- به همین دلیل برخی از محققان تصمیم گرفتند ماینوکسیدیل را به طور موضعی برای درمان طاسی به کار ببرند. در این حالت رشد مو بسته به درجه ریزش مو متفاوت بود. برای آن زمان، این درمان انقلابی بر پا کرد.

حتما بخوانید: عوارض مصرف ماینوکسیدیل در دراز مدت

- در حالی که ماینوکسیدیل از لحاظ بالینی ثابت کرده است که پیشرفت ریزش مو را تسریع می کند و برخی از موها را از بین می برد، بیشتر متخصصان آگاه آن را به عنوان یک داروی نسبتا مضر در مبارزه با ریزش مو می بینند. از آنجا که ماینوکسیدیل بر روند فرایند هورمونی ریزش مو تأثیری ندارد، اثرات مثبت آن به طور موقت موثر است و معمولا نتایج طولانی مدت این دارو ناامید کننده است و با قطع مصرف آن ریزش مو مجددا بر می گردد.

ماینوکسیدیل و ریزش مو


4 ماسک خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

روش 1: ماسک موی روغن زیتون و تخم مرغ

تخم مرغ و روغن زیتون فقط مواد اصلی برای بدن سالم نیستند. آنها همچنین برای موهای شما بسیار مفید هستند. تخم مرغ به طور طبیعی غنی از پروتئین ها و اسیدهای چرب است که شکاف های کراتین را در مو پر می کنند. آنها همچنین غنی از مواد معدنی ضروری مانند گوگرد، فسفر، آهن، روی و ویتامین E هستند که باعث افزایش رشد مو می شوند. روغن زیتون نیز غنی از آنتی اکسیدان ها است که پوستی سالم و محیطی مناسب برای رشد مو فراهم می کند. همچنین در این ماسک ماسک می توانید از ماست ساده استفاده کنید که به عنوان یک پاک کننده برای پوست سر عمل می کند و سلول های مرده و چربی هایی که فولیکول را مسدود کرده اند، را از بین می برد. آب لیمو نیز خواص ضد باکتریایی به ماسک اضافه می کند و از این طریق باعث جلوگیری از مشکلات پوستی مانند شوره سر می شود.

مواد لازم:

  •  تخم مرغ (منبع کراتین) – 1 عدد
  •  ماست ساده (پاک کننده پوست) - 2 قاشق چای خوری
  •  آب لیمو (ضد باکتری) - 1 قاشق غذا خوری
  •  روغن زیتون (آنتی اکسیدان ها) - 1 قاشق چای خوری

 

ماسک تخم مرغ برای ریزش مو

مرحله 1:

  1.  یک تخم مرغ را در کاسه بشکنید.
  2.  2 قاشق چای خوری ماست ساده اضافه کنید.
  3.  1 قاشق چای خوری روغن زیتون اضافه کنید.
  4.  1 قاشق غذاخوری آب لیمو اضافه کنید.
  5. همه مواد را با هم مخلوط کنید. 

 

مرحله اول ریزش مو

مرحله 2: 

  •  از یک مخلوط کننده دستی برای مخلوط کردن مواد و تهیه یک خمیر نرم استفاده کنید.
  •  برای استفاده از ماسک به طور مساوی بر روی مو و پوست سر، از یک برس آرایشی استفاده کنید. بهتر است موها مقداری خیس باشند.
  •  ماسک را 30 دقیقه بگذارید بماند سپس شستشو دهید.
  • موهای خود را به طور معمول با شامپو بشویید.
  •  این ماسک را یک بار در هفته استفاده کنید تا موهایتان تقویت شود و رشد موها افزایش یابد.

 

مرحله دوم ماسک تخم مرغ ریزش مو

روش 2: ماسک موی پیاز

به همان اندازه که شما از بوی پیاز نفرت دارید، موهای شما آنها را دوست دارد. پیاز غنی از گوگرد است که باعث تولید کلاژن در پوست شما می شود و در نتیجه باعث رشد فولیکول های جدید افزایش پیدا می کنند. آنها همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که مانع از سفید شدن زودرس مو می شود. خواص ضد باکتریایی پیاز نیز مشکلات پوستی را برطرف می کند. ترکیب عسل با آب پیاز کمک می کند تا رطوبت را جذب کند و آنتی اکسیدان های آن به رشد مو کمک می کنند. 

مواد لازم:

  •  آب پیاز قرمز (تولید کلاژن را افزایش می دهد) - ¼ فنجان
  •  عسل (آنتی اکسیدان ها) - 1 قاشق غذا خوری

 

ماسک ریزش مو

مرحله 1: 

  1. برای تهیه ماسک، 1 قاشق غذاخوری عسل را به ¼ فنجان آب پیاز قرمز اضافه کنید.
  2.  دو ماده را خوب مخلوط کنید.

 

ماسک عسل و پیاز برای ریزش مو

مرحله 2:

  •  ماسک پیاز را بر روی مو و پوست سر خود  با استفاده از یک برس مو بمالید.
  •  حداقل 30 دقیقه بگذارید بماند. می توانید یک کلاه دوش برای جلوگیری از چکیدن استفاده کنید و بگذارید ماسک در طول شب روی سر بماند.
  •  ماسک را با آب شفاف و ملایم شسته، سپس موها را با شامپو بشویید. 
  •  برای افزایش رشد مو از این ماسک 1 یا 2 بار در هفته استفاده کنید.

 

ریزش مو

روش 3: ماسک موی نارگیل، آووکادو و رزماری

نارگیل به مدت طولانی برای تقویت مو استفاده می شده است و به زیبایی مو کمک می کند. اگر موهای شما بی روح هستند، این ماسک خانگی را برای افزایش رشد مو و شفافیت آن امتحان کنید. روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب ضروری است که به راحتی به فولیکول های مو و پوست سر نفوذ می کند و رشته ها را از داخل پوست تغذیه می کند. این روغن همچنین یک ماده ضد قارچ و ضد باکتری است که به کاهش شوره سر، آکنه پوست، عفونت و التهاب کمک می کند. آووکادو نیز یک منبع عالی از چربی های سالم است که یک اثر تهویه عمیق روی موهای شما می گذارد. این ماسک حاوی اسانس رزماری است که برای جلوگیری از طاسی و ریزش مو مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم:

  •  آووکادو - ½ قاشق چای خوری
  •  روغن نارگیل - 1 قاشق چای خوری
  •  ژل آلوئه ورا - 1 قاشق چای خوری
  •  اسانس رزماری - 10 تا 12 قطره

 

ماسک ریزش مو

گام اول: 

  • نصف آوکادو را در یک کاسه له کنید.
  •  برای خرد کردن کامل از چنگال استفاده کنید. همچنین می توانید از یک مخلوط کننده با سرعت بالا استفاده کنید.

 

ماسک آۀوورا برای ریزش مو

مرحله 2:

  •  1 قاشق چایخوری از ژل آلوئه ورا تازه بر روی آووکادو له شده بریزید.
  •  1 قاشق چای خوری روغن نارگیل اضافه کنید.
  •  10 تا 12 قطره اسانس رزماری به آن اضافه کنید.
  •  تمام ترکیبات را کاملا مخلوط کنید.

 

تهیه ماسک ریزش مو

مرحله 3:

 

ماسک نارگیل برای جلوگیری از ریزش مو

  •  با استفاده از یک برس رنگ، ماسک آواکادو را روی موها اعمال کنید تا تمام مو را پوشش دهد. همچنین ماسک را روی پوست سر بمالید.
  •  برای جلوگیری از ریختن ماسک، موها را بپوشانید.
  •  بگذارید ماسک 15 دقیقه بماند، سپس آن را بشویید.
  •  برای شستن موها از شامپوی معمولی استفاده کنید.
  •  1 یا 2 بار در هفته از این ماسک غنی کننده مو برای رشد سریع مو استفاده کنید.

روش 4: ماسک موی روغن کرچک و عسل 

در طول چند سال گذشته، روغن کرچک به عنوان یک اکسیر برای سلامتی و زیبایی استفاده شده است. این روغن غلیظ و زرد حاوی مواد مغذی مانند اسیدهای چرب امگا 6 و امگا 9 و ویتامین E است که عمیقا موهای شما را تغذیه می کند. این روغن همچنین حاوی اسید ریکینولئیک است که به شما کمک می کند تا سطح چربی پوستتان را حفظ کنید. همچنین می تواند روغن های طبیعی پوست سر را بازسازی کرده و برخی از آسیب های محصول موهای خشک شایع را که ممکن است فولیکول های مو را از بین ببرد و مانع از رشد طبیعی مو شود را برطرف سازد. از آنجا که روغن کرچک بسیار چسبناک است، مخلوط کردن آن با روغن زیتون باعث می شود راحت تر روی موها زده شود. همچنین خود روغن زیتون هم آنتی اکسیدان های ضروری را به ماسک اضافه می کند که باعث تقویت موهای شما می شود. اگر موی شما به طور طبیعی فرفری باشد، می توانید عسل را برای حالت دادن موها نیز استفاده کنید.

مواد لازم:

  •  روغن کرچک (فولیکول مو) - 1 قاشق غذا خوری
  •  روغن زیتون (آنتی اکسیدان) - 1 قاشق غذا خوری
  •  عسل، اختیاری (مرطوب کننده اضافی) - 1 قاشق غذا خوری

 

مواد لازم برای ماسک ریزش مو

مرحله 1:

  1. حدود 1 قاشق غذاخوری روغن کرچک را داخل کاسه بریزید.
  2.  1 قاشق غذاخوری روغن زیتون اضافه کنید.
  3.  اگر موی شما فرفری است، 1 قاشق غذاخوری عسل نیز اضافه کنید.
  4.  از مخلوط کن دستی استفاده کنید تا مواد تشکیل دهنده به خوبی مخلوط شوند.

 

روغن زیتون و کرچک برای ریزش مو

مرحله 2: 

  •  روغن ها را روی موهای خود قرار دهید و مو را از ابتدا تا انتها بپوشانید.
  •  موهای خود را با کلاه دوش بپوشانید. بگذارید 20 تا 30 دقیقه بماند.
  •  موها را شستشو دهید، سپس از شامپوی معمول خود استفاده کنید.
  •  هر هفته یک بار از ماسک روغن کرچک استفاده کنید تا موهایتان قوی و براق بماند و رشد سریعتری داشته باشید.

 

ماسک کرچک برای ریزش مو


سوالات رایج درباره ریزش مو

1- آیا پوشیدن کلاه باعث ریزش مو می شود؟

تحقیقات نشان می دهد که افراد مبتلا به گردش خون ضعیف ناشی از پوشیدن دائم کلاه های تنگ و کلاه بیشتر از آلوپسی رنج می برند. البته این مورد تنها در یک تعداد کمی از افراد دیده می شود. این مسئله ممکن است به علت اختلال جریان خون در پوست سر باشد. توصیه ما این است که از پوشیدن کلاه های تنگ اجتناب کنید. اما کلاه معمولی مشکلی ایجاد نمی کند. 

2- آیا استفاده مکرر از شامپو باعث ریزش مو می شود؟

توصیه می شود مراقب موهای شکننده باشید. استفاده از شامپوهای طبیعی، ملایم و غیر شکننده شیمیایی بهتر از شامپو های شیمیایی خشن است. تعداد استفاده از شامپو مهم نیست اما نوع شامپو و نرم کننده مهم است.

3- آیا دارو می تواند منجر به ریزش مو در زنان شود؟

بله داروهای فشار خون، داروهای کاهش کلسترول، داروهای ضد بارداری خوراکی و قرص های رژیمی فقط بعضی از داروهایی هستند که ممکن است موجب ریزش مو در زنان شود.

 

سوالات مربوط به ریزش مو

4- من حدود 20 مو در روز از دست می دهم؟ آیا نگران کننده است؟

ریزش مو تا حدود 50 الی 100 عدد مو در روز طبیعی است، به شرطی که رشد مو خوب باشد. اگر بیش از این مقدار مو در روز می ریزد و رشد مو نیز ضعیف است باید به دنبال درمان آن باشید. 

5- آیا ریزش مو همیشه منجر به طاسی می شود؟

نه اینطور نیست ریزش مو فقط در افراد مبتلا به پوکی استخوان ممکن است منجر به طاسی شود.

6- آیا مدل موی خاصی باعث ریزش مو می شود؟

مدل هایی که در آن موها محکم بسته می شوند مانند دم اسبی که باعث ایجاد تنش بیش از حد روی پوست می شود، باعث ریزش مو می شود که به عنوان آلوپسی کششی شناخته می شود. بعضی افراد بیشتر نسبت به این نوع ریزش مو حساس هستند. به عنوان مثال، برخی افراد دارای فولیکول های حساس مو هستند که به راحتی مورد آسیب قرار می گیرند و نباید کشیده شوند. 

[collapse id=2834]

منبع: سلامت بانوان اوما

درمان خانگی ریزش مو

درمان های خانگی بیشتر جنبه پیشگیری دارند و هیچگونه تضمینی برای اثر بخشی در آن ها وجود ندارد، اما استفاده از آن ها بی تاثیر هم نیست. برای درمان ریزش مو و یا هر بیماری دیگری باید بدانید مهمترین مسئله و بهترین درمان این است که شما استرس های حاصله از مشکل بوجود آمده را دور کنید و اعتماد بنفس خودتان را از دست ندهید. به هرحال این مشکلات ممکن است برای هرکسی بوجود آید و تنها شما نیستید که با آن دست و پنجه نرم می کنید. پس با امید و باور به حل مشکل و درمان ریزش مو کمک زیادی به خود برای کسب نتیجه دلخواه خواهید کرد.

درمان ریزش مو با عسل

برای درمان های خانگی اکثر بیماری ها از عسل استفاده می شود. خواص بی نظیر عسل همیشه می تواند راه چاره ای باشد برای بیماری ها و مشکلات ما. می توانید برای پر پشت تر شدن موهایتان از ترکیب عسل با روغن زیتون و یا روغن بادام تلخ استفاده کنید. هرکدام از این ترکیب ها را می توانید نیم ساعت قبل از حمام روی سر خود گذاشته و سپس دوش بگیرید. عسل باعث حفظ رطوبت موها می شود.

منبع

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.