7 داروی افزایش اسپرم

در مورد مسائل سلامت اطلاعاتم و به اشتراک میگذارم

7 داروی افزایش اسپرم

۲۲ بازديد

به طور کلی، گزینه های دارویی بسیار کمی وجود دارد که در تحریک تولید اسپرم بیشتر مؤثر هستند. از طرفی مطالعات کمتری در مورد تأثیر داروهای باروری بر آقایان نسبت به خانم ها انجام شده است. در چند سال اخیر تحقیقاتی در مورد داروهایی که می توانند برخی اختلالات خاص هورمونی مربوط به غده هیپوفیز و هورمون های جنسی که منجر به تولید اسپرم سالم و با کیفیت برای باروری می شوند انجام شده است. در این مقاله می خواهیم داروهایی که معمولا پزشکان برای کمک به افزایش قدرت باروری مردان استفاده می کنند را به شما اومایی های عزیز معرفی کنیم. با ما همراه باشید. 

داروهای مختلف باروری برای مردان

بیشتر داروهای باروری معمولی که برای زنان تجویز می شود برای درمان ناباروری در مردان نیز قابل استفاده است. زیرا هورمون های تولید مثل هم در زن و هم در مرد مانند هم هستند اما مقدار آن ها در زن و مرد متفاوت است که پزشک بر اساس این قانون دوزهای مختلفی برای کمک به باروری خانم ها و آقایان تجویز می کند. در اینجا برخی از داروهای باروری رایج که پزشکان تجویز می کنند را به شما معرفی خواهیم کرد که عبارتند از:

1- کلومیفن

کلومیفن یک داروی غیر استروئیدی است که برای تقویت تولید هورمون های هیپوفیز، که باعث تحریک رشد هورمون تحریک کننده فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) می شود تجویز می گردد. این دارو بیضه ها را تحریک می کند تا تستوسترون بیشتر و در نتیجه اسپرم های سالم تری را تولید نماید و با این کار احتمال باروری افزایش خواهد یافت.

ادعاهای بسیار مختلفی در مورد داروی کلومیفن وجود دارد. به این صورت که نتایج برخی از تحقیقات تاثیر چندانی از کلومیفن نشان نداده اند اما نتایج برخی از تحقیقات افزایش قدرت باروری را نشان داده اند. با این حال بر حسب شرایط بیمار اولین درمان کمک باروری برای آقایان استفاده از قرص کلومیفن با دوز تجویزی مشخص توسط پزشک می باشد. 

2- گنادوتروپین

گنادوتروپین در واقع هورمون اصلی مشخص کننده بارداری است که وقتی یک زن حامله می شود در تست های بارداری با استفاده از اندازه گیری این هورمون بارداری او تایید خواهد شد. اما در مردان هم نقش مهمی در تولید اسپرم دارد. در واقع استفاده از این دارو برای آقایان بیضه ها را برای تولید تستوسترون و اسپرم بیشتر تحریک می کند. گاهی اوقات نیز در کنار برخی از تکنولوژی های باروری مانند ART استفاده می شوند. 

3- لتروزول

گاهی اوقات تولید کم اسپرم به دلیل چاقی اتفاق می افتد. در این صورت پزشک داروی لتروزول را تجویز می کند. این دارو باعث افزایش ترشح تستوسترون و در نتیجه افزایش تولید اسپرم های سالم برای باروری می شود. معمولا مصرف این دارو بصورت یک عدد در هر هفته می باشد. 

4- بروموکریپتین

بروموکریپتین از ترشح هورمون پرولاکتین بیش از حد طبیعی در بدن جلوگیری می کند. زیرا پرولاکتین اضافی باعث کاهش سطح تستوسترون می شود. این دارو معمولا برای مردانی که به دلیل هایپروپرولاکتینمی دچار کاهش اسپرم هستند، تجویز می شود.

5- ایمی پرامین

ایمی پرامین برای درمان انزال رتروگراد استفاده می شود. در این بیماری به طور غیر طبیعی مایع منی در انزال از آلت تناسلی به مثانه بر می گردد. این عارضه مشکل خاصی را برای سلامتی آقایان ایجاد نمی کند اما تعداد اسپرم های سالم برای انتقال به بدن زن کاهش می یابد و احتمال ناباروری برای مردان مبتلا به آن وجود دارد. 

6- آناستازول (Arimidex)

آناستازول معمولاً هنگامی پیشنهاد می شود که سطح استرادیول در بدن بالاتر و تستوسترون پایین تر باشد. در این صورت آناستازول باعث افزایش تولید اسپرم می شود. 

7- قرص های تستوسترون مصنوعی

این داروها که گاهی به صورت تزریقی نیز تجویز می شوند از نظر پزشکان جایگزین مناسبی برای کمبود تستوسترون هستند اما می توانند عوارض جانبی هم داشته باشند و حتی تاثیر منفی بر باروری بگذارند. بنابراین به هیچ وجه خودسرانه آن را استفاده نکنید. در صورتی که پزشک آن را برایتان تجویز کرد اعتماد کنید زیرا حتما مزایایش بیشتر از معایبش بوده که تجویز شده است. 

به طور کلی به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این داروها نمی توانند برای درمان خودسرانه و افزایش باروری استفاده شوند مگر اینکه توسط پزشک تجویز شوند. داروهای هورمونی می توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند که ممکن است نحوه عملکرد بدن شما را تغییر دهند. به همین دلیل باید آن ها را دقیقا طبق تجویز و دستورالعمل پزشک مصرف نمایید. 

داروهای کمک باروری در مردان چگونه کار می کند؟

داروهای باروری بسته به شرایطی که باعث کاهش قدرت باروری مرد شده است یکی از کارهای زیر را انجام می دهد:

 

داروی افزایش اسپرم

1. تحریک تولید هورمونی

قرص ها و تزریق های ناباروری حاوی هورمون های سنتز شده یا موادی مانند هورمون هستند. آنها تعادل بین هورمون های مختلف که مسئول تولید مثل و افزایش سطح تستوسترون در مردان می باشند را برقرار می کنند.

2. تولید منی را بهبود می بخشند.

عامل اصلی ناباروری در مردان، عدم توانایی دستگاه تناسلی در تولید منی به مقدار لازم و با کیفیت مناسب است. در چنین مواردی، برخی از داروها ممکن است تولید اسپرم سالم و سرعت حرکت آن ها را افزایش دهد. در برخی موارد، ممکن است تولید کل مایعات منی را نیز افزایش دهد.

3. سطح قند خون را کنترل می کنند.

گاهی اوقات، افزایش قند خون می تواند باعث ناباروری در مردان و زنان شود. در چنین مواردی، این داروها به کنترل سطح قند خون و جلوگیری از دیابت و عملکرد نادرست انسولین و همچنین ناباروری کمک می کنند. 

4.تحریک جریان خون

داروهای باروری نه تنها می توانند فعالیت اندام های تولید مثل را احیا کنند بلکه جریان خون را نیز افزایش خواهند داد. گاهی اوقات ناباروری و کاهش میل جنسی به دلیل کاهش جریان خون به ناحیه تناسلی است. این داروها کمک می کنند تا مجددا جریان خون بیشتری به این ناحیه وارد شود و اسپرم بیشتری تولید خواهد شد. 

5. میل جنسی را افزایش می دهند.

داروهای باروری همچنین دارای خواص آفریزیس هستند. این خاصیت باعث تقویت میل جنسی مردان می شود و در نتیجه زندگی جنسی زوج ها و میزان تولید اسپرم بهبود می یابد.

عوارض جانبی داروهای باروری در مردان

عوارض جانبی ممکن است برای هر دارو متفاوت باشد. در زیر عوارض جانبی برخی از این داروها را برایتان آورده ایم:

عوارض جانبی کلومیفن معمولاً خفیف است و شامل موارد زیر است:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • افزایش وزن
  • تاثیر در بینایی
  • سرگیجه
  • تغییرات در میل جنسی
  • بزرگ شدن سینه

گنادوتروپین ها می توانند عوارض جانبی زیر را ایجاد کنند:

  • درد در محل تزریق
  • آکنه
  • تغییرات در میل جنسی
  • بزرگ شدن سینه

عوارض جانبی بروموکریپتین نیزشامل موارد زیر است:

  • مشکلات کبدی
  • فشار خون بالا
  • توهم
  • گیجی
  • حرکات غیر طبیعی بدن

بنابراین، در صورت مشاهده هر عارضه ای مانند موارد گفته شده بعد از مصرف داورهای باروری آن را با پزشک در میان بگذارید زیرا گاهی اوقات باید داروی دیگری جایگزین داروی شما شود تا خطری برای سلامتی شما ایجاد نکند. 

سخن آخر

عوامل مختلفی مانند استرس،  فشار، بی تحرکی، مواد مخدر، استفاده مداوم از انواع غذاهای ناسالم مانند فست فودها و ... می توانند باعث کاهش تولید اسپرم شوند. بنابراین در کنار همه داروهای گفته شده چیزی که می تواند تاثیر آن ها را حفظ کند و به شما در باروری کمک نماید تغییر عادات و شیوه های نادرست غذایی و فعالیتی به روش های صحیح می باشد. 

[collapse id=2958]

منبع: سلامت بانوان اوما

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.